تعداد بازدید: ۷۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹ - 2021 15 August
مردم و نانواها چه می‌گویند؟
فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس:

چندی پیش قیمت نان افزایش پیدا کرد و مسئولان با این افزایش درخواست کردند تا کیفیت نان در نی‌ریز بهتر شود، به همین دلیل به میان مردم و نانوایی‌ها رفتیم تا نظر آنها را جویا شویم.
آنگونه که مشخص است گرانی نان باعث شده تا حجم خرید کاسته شود. مردم کیفیت نان را غالباً مطلوب دانستند و گفتند به نسبت به شهرهای دیگر مناسب است اما فاکتورهایی مثل آرد خوب، شاطر و خمیرکن خوب هم در کیفیت نان حرف اول را می‌زند. نانواها هم اکثراً از سهمیه کم آرد دلخورند.

در زیر گپ و گفتی را که با آنها شده، می‌خوانید: 

برای رضای خدا یکی از نان‌هایتان را به من بدهید!

زن مستأصل و درمانده است و چادر سیاهش، نخ‌نما و رنگ و رو رفته... التماس در چشمان سیاه درشتش موج می‌زند و از ظاهرش پیداست که آه در بساط ندارد. دستان بزرگ و زمختش را برای قرصی نان پیش می‌آورد و سرانجام این حمیدرضا زردشت است که یکی از نان‌هایش را به او می‌بخشد... زن نان را می‌گیرد و آقای زردشت با افسوس سری تکان می‌دهد.

مشکل قیمت نان است!

از قیمت نان‌ها که می‌پرسم حمیدرضا زردشت می‌گوید: 

گران شده، می‌بینید که مردم ندارند. یک نان سنگک شده 2000 تومان، قیمت نان یکباره دو برابر شده و این باعث می‌شود به مردم و خصوصاً قشر کم‌درآمد فشار وارد شود. 

در مورد کیفیت نان‌ها که می‌پرسم می‌گوید: کیفیت نان‌ها دراول پخت خوب است اما یک ساعت که می‌ماند فوری سفت می‌شود و به محض خرید باید آن را فریز کنی تا بشود مصرف کرد، البته کیفیت نان بستگی به آرد هم دارد، بعضی از آردها سبوس‌دارند و بعضی بی‌سبوس هستند. به نظرم نان نی‌ریز از بقیه شهرها بهتر است و تنوع آن هم بد نیست. تنها مشکل همین قیمت نان است که به یکباره حدود دو برابر شده و باز مردم مجبورند بخرند. 

نان باید گران می‌شد!

محمد نگهداری اما با نظر آقای زردشت موافق نیست. از نظر او نان باید گران می‌شد. کلاً آقای نگهداری با اضافه شدن اکثر چیزها مانند نان و آب و برق موافق است و دلیل آن را هم مصرف بیش از حد و اسراف مردم می‌داند، چیزی مثل نان که به عقیده‌ی آقای نگهداری دورریز زیادی دارد.

می‌گوید: به نظرم دولت باید قیمت این کالاها را زیاد کند، در صورتی که از آن طرف خدمات بهتری هم به مردم ارائه دهد. 

او که از کیفیت نان‌ها راضی نیست می‌گوید: خمیرِخمیرند، به نانوا هم که بگویی، فوری ناراحت می‌شود. نظارت درستی روی کار نانواها نیست و هر طور بخواهند نان را می‌دهند دست مشتری. چون می‌دانند بازرس‌ها صبح برای بازرسی می‌آیند، صبح‌ها نان بهتری می‌‌پزند و عصرها هر طور بخواهند پخت می‌کنند. به نظرم اگر بازرس‌ها به طور سرزده عصرها هم به نانوایی‌ها سربزنند، اوضاع تا حدی بهتر می‌شود. همین شهرهای اطراف خودمان مانند ارسنجان و استهبان هم خیلی کیفیت نان‌شان از نی‌ریز بهتر است، حتی بعضی روستاها هم از ما بهتر پخت می‌کنند. 

او که افزایش قیمت نان در خریدشان تأثیری نداشته می‌گوید: البته هستند خانواده‌هایی که خرید نان‌شان نسبت به قبل کمتر شده و هیچ شکی در این مورد نیست.

به خودِ نانوا هم بستگی دارد!

عبداله شاهسونی نان تافتون و سنگک را به دیگر نان‌ها ترجیح می‌دهد. او با افزایش قیمت نان موافق نیست و عقیده دارد در کنار خرج و مخارج زیاد دیگر، افزایش قیمت نان باعث شده به برخی افرادجامعه فشار وارد شود.

کیفیت نان لواش را بسیار پایین می‌داند و می‌گوید: به دلیل کیفیت پایین نان بیشتر سعی می‌کنیم در خانه نان پخت کنیم و از بیرون نان نخریم، هرچند بعضی از نانواها معتقدند کیفیت نان بستگی به آرد دارد، اما به نظرم این‌گونه نیست و دست خود نانوا هم هست که چقدر برای مشتری وقت بگذارد. بعضی از نانوا‌ها فقط می‌خواهند تندتند نان‌شان را بپزند و بدهند دست مشتری. دیگر کاری به خوب و بد نان ندارند.

مگر مردم می‌توانند نان نخرند؟

احمد یاراحمدی که عجله دارد، در مورد افزایش قیمت نان‌ها می‌گوید: مگر فقط همین نان است؟ چه چیزی گران نشده؟ مردم چکار می‌توانند بکنند؟ مگر می‌توانند نان نخرند؟ مردم دیگر توان خرید هیچ چیز را ندارند. همین خودِ ما از روزی که قیمت نان زیاد شده، سعی می‌کنیم تا آنجا که می‌توانیم کمتر بخریم.

خلوت شدن صف نانوایی‌ها

فرشته. ن که وضع مالی نسبتاً خوبی دارند با افزایش قیمت نان موافق است. برای حرفش توجیه جالبی هم دارد...

- از وقتی نان گران شده، صف نانوایی‌ها خلوت‌تر شده و این خیلی خوب است که زیاد لازم نیست در صف بمانیم! 

تنوع نان‌های نی‌ریز را خوب می‌داند و می‌گوید: اکثر نان‌ها در نی‌ریز هست، به علاوه فکر می‌کنم از روزی که قیمت نان‌ها زیاد شده، کیفیت نان‌ها هم بهتر شده. تا چندی قبل، نانواها منتظر نمی‌ماندند تا خمیر ور بیاید و این باعث می‌شد نان خوب نشود اما الان کیفیت نان‌ها خیلی بهتر شده.

مردم خیرشان به حیوانات هم نمی‌رسد!

«مگر می‌شود نانِ قرصی دو هزار تومان را دور ریخت؟»

این را سفرعلی اکبری می‌گوید.

از نظر سفرعلی اکبری کاری به سر ملت آورده‌اند که مردم دیگر خیرشان به سگ، گربه و گنجشک هم نمی‌رسد.

اکبری می‌گوید: الان دیگر چیزی از نان‌مان اضاف نمی‌آید که آن را جلوی جانوری یا حیوانی بریزیم. قبلاً هر بار پنج تا نان می‌گرفتیم اما الان بیشتر از سه تا نمی‌گیریم. یعنی نمی‌توانیم بگیریم.کیفیت نان‌های نی‌ریز خوب است و این وسط ما فقط با قیمتش مشکل داریم. حالا مگر همین نان است؟ دختر دم بخت دارم که نامزد دارد و در خریدن جهیزیه‌اش مانده‌ام. مگر می‌شود دیگر چیزی خرید؟یک کیلو سیب را می‌گویند 22 هزار تومان!
***

در ادامه نظر چند نانوا را هم در مورد قیمت و کیفیت آرد جویا شدیم.

سهمیه آردمان خیلی کم است

حسین رستمی از نانواهایی است که از کمبود آرد شاکی است. او نان لواش پخت می‌کند و عقیده دارد کیفیت نان نسبت به قبل تغییری نکرده و این آرد است که باعث خوب بودن یا بد بودن نان می‌شود.

می‌گوید: نان نی‌ریز نسبت به بقیه شهرها بهتر است. الان ما وزن چانه‌هایمان 200 گرم است و از لحاظ کیفیت نان در اتحادیه اول شده‌ایم. مردم هم راضی‌اند و تابه حال اعتراضی نداشته‌ایم، هرچند خریدشان نسبت به قبل کمتر شده. خب قبلاً با 5 هزار تومان 15 تا نان می‌خریدند و الان 10 تا، طبیعی است که کمتر نان بخرند.

او که یک دوره نان‌پزی را در نانوایی حاج باقر زردشت گذرانده می‌گوید: تو را به خدا فقط در مورد سهمیه آردمان بنویسید. روزی 8 کیسه به ما می‌دهند، در حالی که ما تا پخت 12 کیسه هم مشتری داریم. وقتی هم که می‌گوییم می‌گویند در مغازه را ببندید و بروید! آخر این هم شد جواب؟

رضایت مشتری

ادریس عباسی افزایش قیمت نان را در کیفیت آن بی‌تأثیر می‌داند. از نظر او کیفیت نان‌هایشان همیشه خوب بوده و مشتری راضی.

می‌گوید: همیشه رضایت مشتری برایمان از همه چیز مهم‌تر بوده، حتی گاهی به همین منظور 45 دقیقه، یک ساعت بیشتر می‌مانیم تا کسی دست خالی به خانه نرود.

آرد خوب، شاطر و خمیرکن خوب را از ارکان اصلی نان خوب می‌داند ومعتقد است مهم‌تر از همه آرد خوب است که باعث نان خوب می‌شود. 

او که سال‌ها پیش در فنی و حرفه‌ای آموزش نان‌پزی دیده می‌گوید: قیمت نان نی‌ریز نسبت به بقیه شهرها مناسب‌تر و وزن چانه‌اش هم بیشتر است. ما وزن چانه‌هایمان 200 گرم و قیمت نان‌هایمان 450 تومان است، در حالی که بعضی شهرها وزن چانه‌هایشان 160 گرم و قیمت نان‌هایشان 500 تومان است. البته این اواخر به دلیل افزایش قیمت نان تعداد مشتری‌هایمان کم شده!

مردم از کیفیت نان‌هایمان راضی‌اند 

ایمان عاشوری نان تافتون می‌پزد. نان‌هایی که قبلاً 550 تومان بوده و در حال حاضر 900 تومان است. او هم از کمبود آرد ناراضی است و معتقد است خوب بودن آرد است که باعث کیفیت نان می‌شود. 

می‌گوید: مردم از کیفیت نان‌هایمان راضی‌اند، هر چند کمبود آرد داریم. سهمیه‌امان 12 کیسه است و گاهی تا 15 تا هم کم می‌آوریم. البته آرد ارسنجان کیفیت ندارد و آردهای شیراز خیلی خوبند.
 
کار با دستگاه اتوماتیک

وحید احتشام معتقد است با توجه به دستگاه اتوماتیک جدیدشان که برای پخت نان آورده‌اند، مشتری‌هایشان نسبت به قبل خیلی بیشتر شده. 

می‌گوید: همه‌ی کارها را با این دستگاه انجام می‌دهیم و همین باعث شده خمیر نه سفت باشد و نه شل، نان‌ها هم نه سوخته باشند و نه خمیر. در کل مشتری‌ها راضی‌اند، هرچند نان شهرهای دیگر را ندیده‌ام اما به نظرم نان نی‌ریز کیفیت و تنوع خوبی داشته باشد.

در مورد قیمت جدید نان می‌گوید: دو سه روز اول کمی افت داشت اما روز به روز دارد بهتر می‌شود.

خدا کند آرد گران نشود!

صمد آذرگون شاطر نانوایی نان سنگک از کیفیت آرد ارسنجان اصلاً راضی نیست. 

می‌گوید: آرد ارسنجان خوب نیست و اگر آرد شیراز باشد نان خیلی بهتر می‌شود که البته به خاطر کرایه‌ی زیاد بیشتر، همان آرد ارسنجان را می‌آورند.

اعتراف می‌کند نان نی‌ریز از شهرهای مجاور کیفیت کمتری دارد.

می‌گوید: نان شهرهای دیگر بهتر است چون آرد بهتری دارند. الان نان استهبان نسبت به نان نی‌ریز خیلی بهتر است و فقط و فقط به خاطر آرد آن است.

آذرگون در مورد افزایش قیمت نان می‌گوید:

افت داشته‌ایم. قبلاً تا 10 شب پخت می‌کردیم اما الان از ساعت 9 به بعد دیگر مشتری نیست. البته مردم هم حق دارند. 10 تا نان می‌خرند می‌شود 20 هزار تومان. دست‌شان خالی‌است. اگر با این وضعیت آرد هم گران شود که دیگر واویلاست. کرایه‌ها که زیاد شده، فقط امیدواریم آرد گران نشود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها